Pages

Saturday, 16 July 2011

7 Keajaiban Dunia Yang Sebenar

Suatu hari di dalam sebuah kelas tingkatan 3..
Seperti biasa..
Guru kelas yang mengajar matapelajaran sejarah masuk ke dalam kelas untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang pendidik..
Sebagai permulaan bagi proses pembelajaran pada hari itu.. guru tersebut meminta murid-muridnya menyenaraikan "7 keajaiban dunia "..
Guru tersebut sekadar ingin menguji pengetahuan am murid-muridnya..
Kelas sunyi seketika..masing-masing tekun mencari jawapan..
 . . . .
Setelah beberapa ketika..guru tersebut meminta murid-muridnya menghantar jawapan..
Sebahagian besar jawapan yang diberi oleh para murid ialah;
Taj Mahal, Tembok Besar China, Machu Picchu, Christ the Redeemer (Brazil), Runtuhan Petra, Chichen Itza (Kota kuno puak Maya), dan Collosseum Rome (Itali)

 Kesemua murid amat yakin menghantar jawapan masing-masing.
 Mereka kembali semula ke tempat duduk..

 seorang pelajar perempuan masih lagi terkial-kial menyiapkan tugasan itu...
 Cikgu kehairanan..

 "Kenapa lambat sangat 'Aisyah? Apa yang kamu tulis tu? Saya cuma minta tujuh sahaja.."

 "Saya tidak dapat memilih kerana banyak sangat keajaiban dunia..tak tahu nak pilih yang mana satu.."

 "Baiklah..beritahu kelas apa keajaiban dunia yang kamu dapat.."

 "Banyak, cikgu...keajaiban dunia yang saya rasa ialah..
 Dapat melihat..
 Dapat mendengar..
 Dapat menyentuh..
 Dapat menghidu..
 Dapat merasa.."

 Dia berhenti seketika..
 Kemudian dia sambung semula..

 "Dapat berjalan..
 Dapat mengeluarkan suara..tanpa menggunakan sebarang bateri, cikgu..
 Lagi...dapat berfikir..
 Dapat merasakan..
 Dapat mencintai..
 .............
 .........

 Cikgu sejarah itu terdiam..kelas sunyi seketika...

Sumber

0 comments:

Post a Comment