Pages

Sunday, 24 July 2011

Penang Bird Park

Dulu masa semester 3, dibawah subjek tour guiding, kami diberi tugasan untuk membuat sebuah video dokumentari sendiri......waaa dah la aku tak reti nak cakap ni...speaking lak tu dalam video....
nak buat kat negeri sendiri pun bukannye selalu balik....terpaksa la cari tempat yang menarik dekat Penang je.

Nasib baik la kat Penang banyak juga tempat yang menarik tapi kebanyakannya ada dekat belah pulau....
Aku pun tanya la kat Cik Google, Baru tau dekat dengan Sunway ada Taman Burung...masa bulan puasa ni tau...

Disebabkan semester 3 hari tu banyak menggunakan kamera / video, aku pun cari 1 dekat Jaya Jusco yang paling murah.....semua tempat tak memenuhi kriteria yang aku nak, sampai lah aku jejakkan kaki aku kat Courts dekat tingkat satu, bawah panggung wayang.....

RM300 je kamera tu, boleh rakam video, rakam suara, boleh masukkan mp3...wah bestnya...walaupun hanya 5 megapiksel..tetap berbaloi....tapi bukan sekali dengan memory kad....kena beli asing yang berharga RM 45 / 4gigabyte kalau tak silap la.....

dah 2 tahun cerita ni hehehe

Sampai sekarang kamera tu elok lagi....tapi sekarang ni aku guna sebagai mp3 je....nak beli mp3 sampai sekarang tak dapat-dapat.....nasib baik ada kamera tu....

Ha ok, Nak cerita pasal Taman Burung ni lak

Taman Burung ni dibuka sejak 26 November 1988 dengan cost sebanyak RM 1.2 juta....banyak tu...
Taman ni dihuni lebih 300 spesis dari Malaysia dan ada juga datang dari negara lain yang berjumlah lebih 3000....mungkin lagi banyak....Landskap kat sini pun kemas dan cantik.....Macam-macam jenis pokok dan bunga-bungaan......
Burung-burung kat sini pun ada yang dilatih atau dijinakkan....boleh lak bergambar dengan burung-burung ni....best sangat...
Ok..Taman Burung ni hari-hari buka dari 9 pagi hingga 7 malam...
dan kadar bayaran nya pula...RM20 untuk dewasa / RM10 untuk kanak-kanak
Kalau budak-budak datang dengan uniform sekolah hanya bayar RM2 sahaja dan juga kamera kena bayar RM1 / OKU pun free je

ni laman webnya Penang Bird Park

Selain Burung-burung, haiwan lain pun ada seperti ular sawa, iguana, kancil, biawak pun ada juga.
Waktu petang pun ada persembahan dari burung-burng ni...


Burung ni, kalau kita usap belakangnya, ia akan bergoyang
Dekat pintu masuk



Melentik betul bulu mate burung ni....guna maybeline pun tak selentik ini

pandai betul burung-burung ni posing 

Video dokumentari masih lagi disimpan untuk dijadikan kenangan dan gelak ketawa....tak de bakat langsung nak jadi pengacara........




















0 comments:

Post a Comment